Proforma Kursus
PROFORMA KURSUS
Program Ijazah Sarjana Muda Perguruan
Dengan Kepujian
(Bahasa Melayu Pendidikan Rendah)
Nama Kursus
|
Pengajaran Dan Pembelajaran Bahasa Melayu
Berbantukan Komputer
(Computer Aided in Teaching and Learning Malay
Language)
|
Kod Kursus
|
BMM 3105
|
Kredit
|
3 (1 + 2)
|
Jam Interaksi
|
120 jam
|
Bahasa Pengantar
|
Bahasa Melayu
|
Prasyarat
|
Tiada
|
Semester
|
Ketiga
|
Hasil Pembelajaran
|
1. Menggunakan Internet, laman web, pembelajaran secara dalam talian
dan luar talian, model perpautan dalam penyusunan bahan, dan perpautan antara
bahan
2. Memilih bahan internet untuk pengajaran dan pembelajaran
3. Membina tapak pembelajaran yang mudah
4. Mengedit bahan pengajaran secara dalam talian
5. Mengadakan simulasi pengajaran Bahasa Melayu secara sidang video
|
Sinopsis
|
Kursus ini
menjelaskan tentang penggunaan enjin pencari dalam mengesan Bahasa Melayu,
pemilihan bahan internet, laman web dan tapak pembelajaran, perpautan dalam
penyusunan bahan, perpautan antara bahan, pengeditan bahan pengajaran
secara on line, penggunaan Bahasa Melayu dalam bahan internet,
simulasi pengajaran Bahasa Melayu secara sidang video, penggunaan alat
pengarangan, animasi dalam persembahan bahan dan penggunaan CD pembelajaran
dalam pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu.
This course
describes the usage of internet, selection of internet resources, procedures,
ethics, learning homepage, linkages in application structure, application of
information processing model, on-line learning of language learning, virtual
and video learning, use of writing tools, animation in presentation, learning
CDs in teaching, conference and exhibition in ICT.
|
Tajuk
|
Kandungan
|
Jam
|
1
Penggunaan
Enjin Pencari Bahan Bahasa Melayu
|
· Menggunakan web, video, audio dan imej
· Menggunakan kata kunci, frasa yang sesuai untuk
mendapatkan bahan pengajaran bahasa Melayu
· Menyimpan bahan dalam bentuk fail Internet dan katalog
|
5
|
2
Menggunakan
Internet, Enjin Pencari Bahan dalam Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu
|
· Mengumpul dan mengkategorikan bahan audio, video,
grafik dan teks.
· Mengumpul bahan daripada Internet ke dalam folder
berdasarkan kemahiran bahasa.
· Menggunakan folder dalam perkomputeran awam untuk
berkongsi bahan contohnya Google Drive / Dropbox
· Menggalakkan usaha
kolaboratif dalam perkongsian bahan
|
5
|
3
Aplikasi
Garis Panduan dan Etika Penggunaan Internet
|
· Memuat turun garis panduan dan etika penggunaan
Internet
· Memindahkan garis panduan dan etika penggunaan
Internet dalam bentuk brosur dan perisian persembahan atas talian atau luar
talian
· Mengaplikasi
pengetahuan tentang jenis hak cipta (lessen Creative Commons)
bagi mendapatkan bahan yang boleh digunakan dalam bilik darjah
|
5
|
4
Pemilihan
Bahan Internet untuk Pengajaran dan
Pembelajaran
Bahasa Melayu
|
· Memilih bahan sastera
· Memilih bahan tatabahasa
· Memilih bahan bidang ilmu lain
|
5
|
5
Membina dan
Menggunakan Tapak dan Laman Web Pembelajaran dalam Pengajaran dan
Pembelajaran Bahasa Melayu
|
· Prosedur pembinaan tapak pembelajaran bagi pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu
· Prosedur pembinaan laman web pembelajaran bagi
pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu
· Membina dan menggunakan tapak pembelajaran dan
laman web bahasa Melayu
· Membina dan menggunakan pakej Tutorial Pembelajaran
· Membina tapak
pembelajaran menggunakan teknologi web yang disediakan di sekolah : Frog VLE
|
5
|
6
Mengaplikasikan
Struktur Perpautan dalam Penyusunan Bahan Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa
Melayu
|
· Struktur Hierarki dan Struktur Komposit
· Struktur Linear
· Struktur Rangkaian
|
5
|
7
Mengaplikasikan
Model Pemprosesan Maklumat dalam Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu
|
· Bengkel model pembinaan pemprosesan maklumat
· Mengaplikasi model pemprosesan maklumat dalam
simulasi pengajaran dengan menggunakan tapak pembelajaran
· Membina bahan
|
5
|
8
Pengajaran
Bahasa Melayu Secara Dalam Talian dan Luar Talian
|
· Melaksanakan simulasi pengajaran dalam talian seperti Web 2.0
· Melaksana simulasi pengajaran dalam talian dan luar talian dengan menggunakan laman web dan tapak pembelajaran
|
5
|
9
Mengedit Bahan
Pengajaran Bahasa Melayu Secara Dalam Talian Menjadi Brosur, News
Letterdan Kad Pengumuman
|
· Prosedur
pengeditan
· Prinsip
pengeditan
· Melaksanakan
pengeditan
· Aplikasi
ke dalam pengajaran kemahiran bahasa
|
5
|
10
Membina Bahan
Video dan Audio untuk Pengajaran Kemahiran Bahasa Melayu
|
· Menentukan
peringkat pengajaran dan kemahiran bahasa
· Menentukan prinsip
pembinaan bahan video dan
audio
· Membina bahan video
dan audio
· Menggunakan
perisian audio untuk pengajaran
kemahiran mendengar, bertutur dan membaca |
5
|
11
Pengajaran
Bahasa Melayu Secara Sidang Video
|
· Konferensi secara dalam talian
· Mengadakan sidang video untuk
mengajarkankemahiran mendengar, bertutur, membaca dan menulis |
5
|
12
Menggunakan
Alat Pengarangan dalam Pengajaran Bahasa Melayu
|
· Menggunakan alat pengarangan dalam
mencapai kemahiran bahasa sukatan pelajaran Bahasa Melayu sekolah rendah
· Aplikasi
penyuntingan bahan Bahasa Melayu
dengan menggunakan alat pengarangan |
5
|
13
Mereka Cipta
Animasi dalam Persembahan Bahan Pengajaran Bahasa Melayu
|
· Menggunakan
animasi perkataan dan
objek Power Point
· Mencari,
mengumpul, menyesuaikan dan
menggunakan animasi daripada Internet
· Memanipulasi
animasi dalam persembahan
|
5
|
14
Bengkel
Cakera Padat Pembelajaran dalam Pengajaran Bahasa Melayu
|
· Meneroka dan mengklasifikasikan objek
pembelajaran
· Memilih objek pembelajaran bahasa Melayu
· Menggunakan objek pembelajaran dalam aktiviti pengajaran
|
5
|
15
Seminar dan
Pameran TMK Dalam Pengajaran Bahasa Melayu Dekad Kini dan Mendatang
|
· Mengadakan seminar
· Mengadakan pameran
|
5
|
JUMLAH
|
75
|
Penilaian
|
Peperiksaan
Kerja kursus
|
30%
70%
|
Jam Pembelajaran
|
Jam Pembelajaran
Bersemuka
Jam Pembelajaran Bukan Bersemuka
|
75jam
45jam
|
Rujukan Asas
|
Beatty, Ken. (2003). Teaching and Researching
computer-assisted language learning. London : Longman.
|
|
Rujukan Tambahan
|
Bull Susan. (1993). Towards user system collaboration in the
development of a student model for intelligent computer assisted language
learning. Edinburg : University of Edinburg.
Bull Susan. (1994). Student modelling beyond domain knowledge. Edinburg
: University of Edinburg.
Hardisty, D., Windeatt, S.(1989). Call. London : O.U.P.
Levy Micheal. (1997). Computer-assisted language learning : Context
and Conceptualization. Oxford : Oxford University Press.
Praat. www.prat.org
|
No comments:
Post a Comment